Bav se vědou

Vědcem už v mateřské školce

Cestu k vědecké práci není potřeba odkládat. Začít můžete třeba ještě předtím, než začnete chodit do školy!

 

Lesní školka Větvička má od roku 2012 své zázemí v boleveckém arboretu Sofronka. „Jsme moc rádi, že můžeme být součástí konceptu lesní pedagogiky, kterou v Sofronce nabízí Správa veřejného statku města Plzně a spoluužívat tento jedinečný prostor. Děti můžou bezpečně využívat les jako své velké, přátelské hřiště“, říká koordinátorka školky Veronika Formánková.

 

V lesní školce probíhá veškeré předškolní vzdělávání venku, v přírodě, v případě nepříznivého počasí dětem i dospělým slouží domeček – dřevěný montovaný srub, který tvarem připomíná kulatou mongolskou jurtu. Do školky dochází každý všední den děti od tří let do zahájení školní docházky, k této základní věkově smíšené skupině se přidávají i děti mladší tří let. „jsou to mladší sourozenci těch, kteří školku už navštěvují, asi se nemohli dočkat“, dodává Formánková.

 

160406-St 07 Pohlednice

 

Co rodiče a děti na lesní školce láká?

 

Právě možnost být více v přírodě, dále malá skupina – denně do 15 dětí – o kterou se starají dva pedagogové – průvodkyně a průvodce. Děti si v přírodě převážně hrají, to je jejich největší úkol,  společně s tím učit se být s druhými a vyjít s nimi. Přirozeně ale získávají hlubší poznatky o přírodě, je všude kolem nich. A průvodci, kteří je na jejich cestách doprovázejí, jim k tomu připravují podmínky. V arboretu – právě díky finanční podpoře nadačního fondu Zelený poklad –  byla např. instalovaná zmíněná dřevojurta, vznikla zahrádka, kde si děti pod odborným vedením zakouší zahradnické řemeslo.

 

Řemesla jsou vůbec velkým letošním tématem, děti pracovaly v keramické dílně, chystají se do dílny tkalcovské, mají k užití mnoho zajímavého materiálu na tvoření. Můžou pracovat se dřevem, ovčím rounem, látkami.

 

SAMSUNG DIGITAL CAMERA

 

SAMSUNG DIGITAL CAMERA

 

SAMSUNG DIGITAL CAMERA

 

Větvičkovští průvodci se spolupodílí na pořádání přírodovědných expedic pro plzeňské pedagogy. Jejich cílem je nejen zvýšit přírodovědnou kompetenci dospělých, kteří pracují s dětmi, ale hlavně sdílet s dalšími odborníky na předškolní výchovu myšlenku, že s dětmi je třeba pobývat venku, že příroda je velkou učitelkou. Po tzv. Jarní expedici, která ukázala jak vést výpravu „po stopách bobrů“, si Větvička vyzkoušela nabyté zkušenosti v praxi. Patnáct dětí s dospělými vyrazilo na dobrodružnou cestu. Děti hledaly stopy bobrů jako by to byl zlatý poklad, měly k dispozici k prozkoumání i bobra vycpaného.

 

Další expedice, opět pořádaná Asociací lesních mateřských škol a financovaná Zeleným pokladem, bude mít jako hlavní téma jarní houby, v druhé půli října pak vyrazí pedagogové na průzkum podzimní přírody.

 


iko-2

 

Jak rozvíjet zájem o vědu u nejmenších dětí, to se můžete dozvědět při studiu bakalářského studijního programu Učitelství pro mateřské školy na Fakultě pedagogické Západočeské univerzity v Plzni. Prohlédněte si informace o studiu.

 

 

DALŠÍ PŘÍSPĚVKY